utorok 3. januára 2012

Zarovnanie textu - Príprava faktúry


Síce Excel nie je stavaný pre úpravu textu, jeho možnosti v úprave textu a modifikáciach sú v mnohých ohľadoch aj lepšie ako v programe Word.

Predstavme si, že neexistuje program na úrovni ako Word a máme pripraviť formulár, ktorý budeme každodenne používať. Budeme sa tváriť, že máme dobre fungujúcu spoločnosť a potrebujeme si pripraviť fakturačný list, ktorý budeme zasielať spolu s našimi výrobkami. Táto faktúra môže vyzerať nasledovne:
Samozrejme k dokonalosti chýbajú viaceré údaje. Na ukážku zarovnania textu a formátovať buniek bude tento príklad postačovať.

V tejto časti využijeme vedomosti a zručnosti, ktoré sú rozpísané v predchádzajúcich častiach tohto blogu hlavne čo sa týka využitia funkcie SUM.

Na začiatok si vytvoríme prázdny list, ktorý predom ohraničíme, aby naša faktúra mala predpisanú veľkosť a aby sa tlačila iba na 1 A4-ku.

Tento postup môžme rozpísať do 3 krokov.
  1. Ohraničíme si čiernym, hrubým orámovaním oblasť ktorú chceme upraviť na našu faktúru.
  2. Pomocou farby výplne v kroku 2, vytvoríme biele pozadie. Pre mňa osobne je táto štruktúra dokumentu lepšia pre editáciu.
  3. Stlačíme tlačidlo "ukážka zlomov strán"
Výsledkom týchto krokov je nasledovný dokument. Tento dokument si samozrejme ešte prispôsobím. Určite budem pridávať niekoľko stĺpcov aby sa zachovala aj estetická stránka dokumentu.

Na začiatok potrebujeme vyplniť informácie potrebné pre zadanie faktúry. A tými sú: Kontaktné údaje, IČO,.. , Názov produktov a podobne.
Neformatovaný súbor vyzerá nasledovne:

  1. NADPIS: Označíme si formatovanú oblasť, čo predstavuje na obrázku bod 1, v bode 2 zlúčime a vycentrujeme bunky, bod 3 a 4 je na každom. Ja preferujem font Cambria veľkosť 24 pt.
  2. Popis "našej firmy" nie je nijako z formatovania textu zaujímavý a je opäť na každom z nás ako by si to predstavoval.
  3. FAKTURAČNÉ ÚDAJE: Kedže dátum, číslo účtu by zabralo väčšie miesto ako jednu bunku vyberieme si v rozsahu viac buniek. V bode 1 bunky zlúčime, v bode 2 zarovnáme nadol (toto formatovanie je zaujímave vtedy, ak je iná výška bunky). V bode 3 zarovnáme text vľavo.
  4. SEKCIA ODBERATEĽ: Táto sekcia sa v podstate ničím nelíši od tej predošlej. Jedine s tým rozdielom, že sa pridalo orámovanie. 

  5. FAKTUROVANÉ POLOŽKY: Opäť sa jedná o zlučovanie buniek. Kvôli automatizácii sa tieto bunky prepoja vzorcami v každom riadku, kde sa vypočíta cena za danú položku. V tomto prípade použijeme pri násobení funkciu IFERROR, ktorá vráti hodnotu ak je výsledok číslo, ak je výsledok chyba vloží požadovaný znak, číslo alebo inú hodnotu.
    pre nás prípad platí: =IFERROR(K19*H19;""), kde platí podmienka, ak je výsledok chyba zapíše "prázdnu bunku".

    V poslednej bunke tabuľky sa nachádza funkcia =SUM(N19:O34), ktorá vypočíta výslednú cenu, ktorá bude fakturovaná.
Ďalšie kroky zvládnete podľa vyššie uvedeného aj sami.

V tomto článku som ešte nespomenul niektoré súčasti tejto ponuky. Na nasledujúcom obrázku vidieť, ako sa využíva zarovnanie textu.

Sklon textu: 

Zalomenie textu: 

Týmto by som ukončil ďalšiu časť môjho tutorialu. Verím, že pridanie viacerých obrázkov a výsledného súboru Vám pomôže sa jednoduchšie zorientovať v danej problematike.

Súbor faktúra nájdite tu.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára